Johdantokoulutus Traumainformoitu positiivinen pedagogiikka (TIPP)Verkkototeutus
Koulutuksessa saat itsellesi perustietoa ja ymmärrystä siitä, mistä traumainformoidussa positiivisessa pedagogiikassa (TIPP) on kysymys. Tästä koulutuksesta on hyvä aloittaa! Koulutuksen luentovideon kesto on 2h 10min. Koulutus on asiakkaan käytettävissä 180 pv ostohetkestä. Koulutus on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön. Materiaaleja voi käyttää oman oppimistarpeen ja kiinnostuksen mukaan. Kouluttajat: Minna Katajamäki ja Kati Sarvela Hinta: 25€ sis. alv 24 |
TIPPIÄ kaikille podcast SpotifyssaTippiä kaikille -podcastissa saat tutustua traumainformoituun positiiviseen pedagogiikkaan (TIPP). Kysymys on traumatietoisesta lähestymistavasta, jossa pyrimme aktivoimaan yksilöllistä, yhteisöllistä ja yhteiskunnallista toipumista edistävää kulttuurista muutosta Suomessa. On välttämätöntä puuttua pahoinvointimme juurisyihin lapsuuden haitallisista kokemuksista ylisukupolvisiin taakkoihin. Näitä teemoja voimme lähestyä lempeästi, voimauttavasti ja toipumista edistävästi. Podcastimme on suunnattu kaikille teille, joille lasten ja perheiden sekä oma hyvinvointi on tärkeää. Voit olla vanhempi, kasvattaja, sote-ammattilainen tai kolmannen sektorin toimija. Itse asiassa voit olla kuka tahansa, koska trauma on kaikkien asia. Keskustelijoina podcastissä ovat kaksi TIPPin pioneeria: varhaiskasvatuksessa pitkän uran tehnyt Minna Katajamäki (Arotar.fi) ja traumakouluttaja Kati Sarvela (iloajatoivoa.fi).
Musiikki: Helena Haaparanta/Helo. |
TIPP – Traumainformoitu positiivinen pedagogiikka
Traumainformoidun lähestymistavan suomalainen pioneeri ja terapeutti Kati Sarvela sekä pitkän linjan varhaiskasvattaja ja tunnetaitokouluttaja Minna Katajamäki ovat luoneet yhdessä lasten ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille uuden työskentelymallin, joka huomioi lasten ja nuorten erilaiset haavoittavat kokemukset.
– Toki tämä malli sopii varsin hyvin myös lasten vanhemmille, kertoo Kati Sarvela. Sarvelalla ja Katajamäellä on takanaan jo usean vuoden yhteistyö traumatietoisuuden kehittämisessä lasten ja nuorten kanssa työskentelyssä ja TIPP-malli eli traumainformoidun positiivisen pedagogiikan työskentelymalli on tämän yhteisen, monialaisen työn tulos. – Tällainen monialainen yhteistyö laajentaa ymmärrystä ja on valtavan rikastuttavaa, kertoo Katajamäki. Katajamäellä painottaa ammattilaisten omaa hyvinvointia, lasten ja nuorten nähdyksi tulemisen tarvetta ja juurisyihin paneutumista työskentelyssään. |
Kiinni pahoinvoinnin juurisyihin
Traumainformoidussa työskentelymallissa ymmärretään vaikeat elämänkokemukset, jotta näiden kokemusten seuraukset osataan huomioida kohtaamisissa ja vältetään sitä kautta lisävaurioiden syntyminen. Tämä vahvistaa turvan tunnetta, iloa ja antaa toivoa ja opettaa myötätuntoa.
TIPP-mallilla Sarvela ja Katajamäki pureutuvat aikamme yksilöllisten ja rakenteellisten haasteiden juurisyihin. Malli syventää ymmärrystä haitallisista kokemuksista, niistä nousevasta pitkäaikaisesta stressistä sekä korjaavien kokemusten tärkeydestä. Näin mahdollistuu haavoittuvuuden huomioiminen työskentelyssä lasten ja nuorten kanssa. Tavoitteena on luoda turvallisia ja vakauttavia ympäristöjä, joissa kaikki voivat kasvaa omana itsenään. Keskeistä on luoda toivoa, myötätuntoa ja turvallisuutta. – Nykyisessä järjestelmässä sysätään valtava määrä energiaa lasten ja perheiden tarpeiden laiminlyönnistä nousevien ongelmien jälkihoitoon, kritisoi Sarvela. – Kehittämämme traumainformoitu positiivinen pedagogiikka on sitä, että ymmärrämme, että väkivallan ja muiden odottamattomien haitallisten tilanteiden aiheuttama inhimillinen kärsimys on osa ihmiselämää. Traumatisoitumisen ei kuitenkaan tarvitse olla kohtalomme, hän summaa. – Uskomme mallin palvelevan ja tuovan työkaluja ihan jokaiselle meistä. Malli rakentuu ihmisyyden, myötätunnon ja rakkaudellisuuden ympärille, muistuttaa Katajamäki. Sarvela ja Katajamäki näkevät, että TIPP-malli vahvistaa myös ammattilaisten ja vanhempien jaksamista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Trauma on kaikkien asia. Sarvela ja Katajamäki ovat esitelleet traumainformoidun positiivisen pedagogiikan työskentelymallin ensi kertaa Aluehallintoviraston kanssa toteutetussa webinaarisarjassa. |
TRAUMAINFORMOITU TOIVO -PODCAST
Traumatietoisuus lapsen varhaisten vuosien toivona ja tukena
Vieraana podcastissa Minna Katajamäki
Turvattomuuden tunne ja siitä seuraava vahingollinen stressi saavat lapsen kehittyvässä mielessä aikaan monimutkaisia neurobiologisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa lapsen kognitiivisiin kykyihin sekä tunteiden säätelyyn.
Turvattomuuden tunne ja siitä seuraava vahingollinen stressi saavat lapsen kehittyvässä mielessä aikaan monimutkaisia neurobiologisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa lapsen kognitiivisiin kykyihin sekä tunteiden säätelyyn.
Traumainformoitu työote
Ihmistyössä kohdataan päivittäin asiakkaita, joilla on elämänhistoriassaan erilaisia vaikeita ja traumaattisia kokemuksia. Näiden elämänkokemusten ymmärtämiseen tarvitaan tutkimukseen perustuvaa tietoa ja osaamista, jotta haavoittavien kokemusten seuraukset osataan huomioida kohtaamisissa ja vältetään lisävaurioiden syntymistä.
Traumainformoitu työote edistää asiakkaan hyvinvointia, vaikeuksista selviytymistä ja toipumista. Tällöin kohtaamisen keskeisenä lähtökohtana on turvan tunteen vaaliminen ja vahvistaminen. Kun asiakas saa tarkoituksenmukaista tukea ja tietoa, hän alkaa ymmärtää haitallisten elämänkokemustensa vaikutuksia mutta löytää myös toipumisen toivon. (Johanna Linner-Matikka) |